Диета за отлично здраве

Научно обоснован режим, който е здравословно балансиран и е лесен за спазване
Диета за отлично здраве

Има диети, които днес продават милиони копия по цял свят, а утре никой няма да помни. Съществуват и диети, за които може би не сте чували никога, но се базират на солидни научни познания и имат силата да променят човешки животи, при това за добро.

Сега ще ви разкажа за един чудесен представител на втория вид. Наричат я Perfect Health Diet: Four Steps to Renewed Health, Youthful Vitality, and Long Life, което бихме могли да преведем като "Диета за отлично здраве: Четири стъпки към обновено здраве, младежка жизненост и дълголетие". Нейни автори са съпрузите Пол и Шу-Чин Жамине. Той е доктор по астрофизика, а тя – по молекулярна биология. И двамата са имали сериозни здравословни проблеми в миналото и именно това ги е накарало да впрегнат научния си опит в издирването на онзи хранителен режим, който ще им помогне да възвърнат здравето си. Твърдят, че са успели.

Facebook/Perfect Health Diet

Ако трябва да опиша диетата с няколко думи, бих казал, че тя изключително много наподобява издигнатите в култ палео режими, с тази разлика, че е по-богата на нишесте и мазнини и по-бедна на чисти меса. Можем да кажем, че от гледна точка на калории, тя е ниско до умереновъглехидратна (20-30% от общите калории идват от въглехидрати), високомазнинна (55-65%) и умерено протеинова (15%). От гледна точка на тегло обаче, тя се състои от около 65% растителни храни и 35% месо и мазнини. В графичен вид изглежда така:

Кирил Русев

Дръжката и листата на ябълката представляват т.нар. храни за удоволствие – неща, които са по-скоро удачни за десерт или лека закуска. Авторите са направили тази селекция поради различни съображения – плодовете са там, заради фруктозата, ядките – заради високото съдържание на омега-6 мастни киселини и антинутриентите; някои протеини в млякото се свързват със здравословни проблеми, а алкохолът е доказано вреден в по-големи количества. Жамине подчертават, че тези продукти могат да имат положителен здравословен ефект в по-малки дози и затова следва да се консумират умерено. Предпочитат подсладителите да са без фруктоза и предлагат като алтернативи оризовия сироп и ксилитола.

Самата ябълка изобразява основните съставки в едно ястие. Както намеква ин-ян символът, в менюто трябва да има баланс между растителни и животински храни. Основните калории идват от:

  • до 450 грама (1 паунд) от т.нар. безвредни нишестета. Те съдържат от 300 до 600 калории, които идват под формата на адекватно количество въглехидрати и здравословна доза неразтворими фибри.

  • inm.comот 225 до 450 грама (от 0,5 паунда до 1 паунд) месо, риба и яйца. Това възлиза на 250 до 500 калории от протеин – напълно подходящо според авторите количество. Те ни съветват да избираме: субпродукти, заради високото съдържание на хранителни вещества; морска храна, заради високите нива на омега-3 и ниските на омега-6; червени меса като говеждо и агнешко, заради ниското съдържание на омега-6*; яйца за холин и витамин А (за тези с чувствителност към яйцата се препоръчват само жълтъците).

  • здравословни мазнини и масла. Жамине изповядват идеята, че оптималното калорийно съотношение е 2:1 в полза на мазнините, т.е. 2 калории от мазнини за всяка 1 калория въглехидрат или протеин, която приемаме. При яйцата, мазното червено месо и сьомгата, например, това съотношение е налице. При по-постните меса и при въглехидратите то трябва да бъде постигнато чрез добавянето на мазнина. Препоръката тук е за наситени и мононенаситени източници като гхи, масло, животинска мас (свинска, говежда, гъша, патешка) и тропически растителни мазнини като кокосово масло, зехтин и палмово масло.

Останалите съставки в менюто са незначителен източник на калории, но компенсират с хранителна стойност и лечебни свойства:

  • Зеленчуците предоставят калий, пробиотични фибри и антимикробни токсини. Особено препоръчителни са във ферментирал вид.

  • Водораслите са богати на най-различни минерали.

  • Традиционните билки и подправки са богати на антимикробни токсини и допълнително стимулират чревната флора, още повече в комбинация с традиционни киселини като лимон и оцет.

  • Солта е важно хранително вещество, необходимо за производството на стомашна киселина, за имунитета, за хидратацията и за детоксикацията.

  • Бульоните от кокали са особено добър източник на градивни елементи – минерали и външноклетъчни матрици, участващи в състава на кожата, костите, ставите и сухожилията.

Сянката на ябълката съдържа четири групи храни, които не трябва да бъдат консумирани:

  • inm.comЗърнени (в това число хляб, паста и други тестени произведения) и бобови, които са богати на токсини и антинутриенти. Единственото изключение е белият ориз, който влиза в групата на безвредните нишестета. От бобовите са позволени зеленият боб и грахът. Соята и фъстъците са напълно недопустими. Съществува и уговорката, че бобът е приемлив след правилна подготовка, но не е твърде добра идея.

  • Растителните масла са изключени от менюто поради високото съдържание на омега-6 и отровите – някои естествени, други добавени в процеса на преработка. Тук е допустимо използването на масла от ядки, но не и за термична обработка.

  • Захарите, богати на фруктоза, както е при захарозата (трапезна захар) и фруктозния сироп. Единственият източник на фруктоза трябва да са плодовете.

Тук може би е редно да уточня, че не съм чел самата книга, но съм добре запознат с концепцията на авторите, благодарение на техния сайт. Там те редовно публикуват анализи на нови изследвания и по-важното – оповестяват промени във вижданията си на базата на тези изследвания, личния си опит и опита на техни последователи. Дори и да не мога да се съглася на 100% с техните препоръки, бих казал, че това е един от най-разумните и теоретично подплатени режими, които съм срещал въобще. Сами виждате, че той не прави гръмки обещания за отслабване, но бъдете уверени, че здравето изглежда отлично без дрехи.

Ако проявявате по-задълбочен интерес, можете да се сдобиете с аналоговото копие на книгата на английски срещу 25 долара или с дигиталния му вариант срещу 14.

 

* Жамине избягват свинското заради някои изследвания, които демонстрират връзка между консумацията на този вид месо и развиването на чернодробна цироза и заради високите нива на омега-6; други автори твърдят, че въпросните изследвания са интерпретирани неправилно от статистическа гледна точка и нямаме основания за притеснение

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Рак
22 юни – 22 юли