Не сте дебели от захарта!

Или поне не само от нея :)
Не сте дебели от захарта!

Едно от хубавите неща, които можете да прочетете в книгата "В защита на храната", е как всички общества, придържащи се към традиционната си диета, не страдат от затлъстяване и други съвременни проблеми като диабет и сърдечносъдови заболявания. Истината е, че никой не знае защо преминаването към модерния начин на живот се асоциира с възникването на тези състояния, но съществуват множество (понякога противоречащи си) хипотези по въпроса.

Ако питате доктор Кендрик, той ще ви каже, че храната не е от определящо значение, а всичко се дължи на увеличените нива на стрес. Други учени (и неучени) са на мнение, че завишената консумация на захар е главният виновник за това. Във връзка с последното, Стефан Гиене (с когото ви запознах в този материал) онзи ден публикува някои много интересни факти за танзанийските хадзапи и племето куна от Панама.

Wikimedia Commons/Idobi

Хадзапите са ловци-събирачи, чиято диета, в зависимост от сезона, може да бъде обобщена по следния начин: 18-37% горски плодове; 18-31% кореноплодни, богати на нишесте, 10-35% дивечово месо, 7-15% плодове от баобаб, 1-19% мед. Това означава, че целогодишно 40-60% от менюто им се състои от богати на захар храни. Въпреки това, според цитираното от Стефан изследване, племето хадза е изключително слабо. Процентът мазнини при мъжете е средно 11, при жените – 20, а индексът на телесната маса е съответно 20,2 и 20,4.

Панамските куна също са донякъде традиционалисти и консумират райски банани (по-несладък вид банани, обикновено се използват за готвене), царевица, маниока, фасул, кокосови орехи, сладки плодове, дивеч, морски обитатели и какао. Донякъде, защото те са познали един от пороците на модерните хора и се угощават с неща като бяла захар в допълнение към какаото, подсладени безалкохолни напитки, понички и бисквити.

Според изчисленията на Стефан на база цитираното изследване, куна ядат около 542 грама рафинирана и нерафинирана захар седмично, което е съпоставимо с американската диета. Те са със среден BMI 22,6, което предполага, че са сравнително слаби, а освен това са известни с ниското си кръвно налягане.

Какво означава всичко, казано дотук? Лесно е да бъдат намерени общности, които не ядат много захар и са в добро здраве и външен вид. Има и такива, които злоупотребяват със сладкото и са болни и дебели. Съществуват обаче трети, които демонстрират, че невинаги много захар = напълняване, дори и тази захар да е отчасти рафинирана.

inm.comВ крайна сметка, всички калории са равноправни и когато тяхното общо количество не надхвърля енергоразхода, трудно биха довели до страховитите нива на затлъстяване, които са характерни за системно преяждащото модерно общество. Както казва Стефан Гиене, "добавената захар е част от един хранителен модел, за който са характерни и добавените мазнини, овкусителите, рафинираните и преработени храни, като цяло. Този модел включва и факта, че храната е по-достъпна от всякога, често не изисква усилия за приготвяне, а рекламите и социалната среда предразполагат към преяждане. Тук дори не отчитаме другите фактори като физическа активност и сън, които също играят важна роля."

Затова е добре преди едно дърво да бъде изкоренено, защото последните модни тенденции го сочат с пръст, да се отдалечим и да погледнем дали цялата гора няма нужда от леко подкастряне. Метафорично казано. 

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Козирог
22 декември – 20 януари