Днес човечеството има на разположение десетки инструменти, с които да компенсира липсата на безупречна памет - органайзери, таск мениджъри, to do list-ове, приложения за смартфони и много други чуждестранно звучащи дивайсове и апликейшъни. През ХVI век обаче са разчитали единствено и само на аналоговите пишещи средства, а на моменти дори и тяхната употреба е представлявала предизвикателство. За това се замислих, след като попаднах на един артефакт от същото това време. Творение, излязло под ръката не на кого да е, а на великият италиански ренесансов скулптор, художник, архитект, поет и инженер Микеланджело.
За разлика от много други артисти, Микеланджело е бил несметно богат още приживе. Това му е позволявало да поддържа голяма свита от прислужници. Те са били натоварени с грижата за осъществяването на всякакви задачи от неартистично битов характер, включително и за набавянето на хранителните продукти за трапезата на титана на Ренесансовото изкуство. За целта той им е изготвял списъци за пазаруване, достойни за един истински художник.
Защото там, където обикновените хора пишат, творецът рисува. Погледнете само изяществото, с което Микеланджело ди Лудовико Буонароти Симони е изваял на листа рибата, хляба, виното, плодовете, предназначени да кацнат на масата му след броени часове. Сякаш ги е предвкусвал, сякаш е копнеел за тях повече от...
Причината за съществуването на тези графики обаче е далеч по-скучна, отколкото жадното ни за романтика съзнание би искало да допусне. Истината е, че прислужниците на Микеланджело, както и повечето останали прислужници по онова време, са били напълно и неспасяемо неграмотни. Това е налагало на художника да рисува дори там, където при едни по-добри обстоятелства би могъл да се размине само с писане. Досадна подробност, която сигурно го е докарвала до истерия на моменти, но днес представлява интригуващ исторически повей с много артистичен оттенък.
Добави коментар