Наръчник за борба с псевдонауката. Част 1

Как да разберем кога ни пробутват зелен хайвер?
Наръчник за борба с псевдонауката. Част 1

Сигурно ви е направило впечатление, че много обичаме митовете. Може би защото почти не минава ден, в който да не се търкаляме по земята от смях благодарение на поредното "чудо" в областта на спорта, храненето, медицината и козметиката, което ще промени живота ни завинаги. Променя го и още как – има случаи, в които сме били на прага на задушаването и добре, че винаги се намира кой да ни полее със студена вода.

Неприятното е, че има хора, които не само, че не подхождат към въпроса с нашето чувство за хумор, ами го вземат съвсем насериозно и понякога се разделят с доста крупни суми по този случай. Загрижени сме, че интензитетът, с който подобни продукти и твърдения никнат, съвсем не ни позволява да се подиграем с тях подобаващо пред публика. Това наложи съставянето на нещо като мини-наръчник за разпознаване на псевнонаука или по-точно – основните въпроси, които трябва да си зададете, преди да се "бръкнете" за поредната гривничка с холограма или магнит, шампоан с аминокиселини, магическа диета и т.н.:

  1. Какъв е начинът на предлагане? Компанията (или търговецът) имат ли опит и знания в областта, в която се опитват да ви предложат решения? Предлагат ли продукта от чуждо име? Използват ли за целта уебсайт, брошура или списание, които претендират за научност и журналистика, но всъщност са разработени с изцяло рекламни цели?

  2. Какъв е източникът? Твърденията подкрепени ли са от научни изследвания? Ако да, от кого са финансирани те? Опитват ли се да ви оставят с впечатлението, че имате проблем, за чието съществуване не сте знаели досега?

  3. inm.comКакъв е стилът? Използват ли се много думи и изрази с висок емоционален заряд (включително и препинателни знаци като една или повече удивителни) или език, който звучи понаучному (аминокиселини!, ензими!, вибрации!, токсини!, енергиен баланс!!!), но не и смислено? Ако се колебаете, потърсете въпросния термин в интернет, попитайте близък учен или пък ни пишете. Алберт Айнщайн е казал, че ако не можеш да обясниш нещо с прости думи, значи не разбираш от него. По същия начин, ако един търговец борави с цял куп от псевдонаучни жаргони, за да ви накара да повярвате в продукта му, навярно и той самият не знае за какво говори.

  4. Има ли показания и препоръки? Ако лицето разчита предимно на показанията на "реални" хора, за да ви продаде нещо, бъдете повече от предпазливи. Всеки може да напише един куп похвали от името на баба Пенка или доктор Тошев и да ги сложи на сайта си. Нали не вярвате наистина, че всичките хора с бели престилки, които виждате по телевизионните реклами, са лекари и зъболекари?

  5. Има ли претенции за уникалност? Човечеството практикува медицина и наука от хиляди години. Понастоящем милиони хора се занимават с това. Обикновено новите открития възникват благодарение на акумулираното до момента знание и са резултат от работата на много хора. Почти (да не кажем абсолютно) е невъзможно изведнъж от нищото да изникне абсолютно революционна терапия, методика или продукт, който да няма зад себе си солидна научна история и обяснение за развитието и начина му на действие. Още повече, ако въпросното "чудо" е било "открито" от един човек. Бъдете особено мнителни, ако ви се пробутват думи като "таен" или "патентован". Подобни термини най-често означават, че въпросното нещо не е подложено на критичен и обективен научен анализ.

 

Очаквайте продължение...

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Хороскоп

Овен
21 март – 20 април