Може да ви харесва, може да не ви харесва, може и да ви е напълно безразлично, но фактът, че хората променят храненето си от година на година под влиянието на модните тенденции, е неоспорим. Причината за това е същата, поради която всяка следваща година мъжете започват да ползват самобръсначки с все повече ножчета, а жените - да си купуват превръзки с все по-високотехнологични гелове, наногранули, крилца, перки и други непонятни за мен неща. Нейното име е маркетинг.
Въпросният маркетинг неуморно следи тенденциите в храненето така, че непрекъснато да може да предложи на консуматорите нещо, което хем да бъде в крак с настроенията на пазара, хем да носи усещането за ново и/или подобрено потребителско изживяване.
В тази връзка между 19 и 21 ноември във Франкфурт се проведе панаирът Food Ingredients Europe, на който компанията за пазарни проучвания Innova Market Insights представи в свой доклад топ 10 на тенденциите в здравословното хранене през настъпващата след малко повече от месец 2014-та година.
Благодарение на тях знаем, че през следващата година ще има възраждане в търсенето на "традиционни" зеленчуци като пащърнак, артишок, къдраво зеле и козя брада. От Innova също така предсказват изкопаването на още и още древни зърнени култури като фрике и чиа. Като че ли любителите на екологичния и здравословен начин на живот започнаха да се насищат на киноа, спелта и камут, затова на търговците със здраве от природата наистина ще им се наложи да бръкнат доста по-дълбоко в ръкава с екзотичните аса, за да поддържат клиентския интерес на желаното от комерсиална гледна точка ниво.
Други четири от топ 10-те тренда са кръстени по следния оригинален начин: възход на хибридите, протеинов хоризонт, нови стелт стратегии и алтернативни алтернативи. Зад първото кодово наименование се крие тенденцията към все по-отривиста иновация при преработените храни, нестандартни комбинации от аромати, вкусове и въобще - всичко, което доскоро беше абсурдно, но новооткритите влечения към молекулярната гастрономия направиха социално приемливо.
На протеиновия хоризонт пък плуват все повече нови продукти с акцент върху белтъчното съдържание (може би защото това е единственият макронутриент, който още не е бил обявен за вреден), като в това число най-позволяващи модификации сякаш са млечните продукти и в частност - различните йогурти и кисели млека. Предполага се, че направата на високопротеинови варианти на класическите изделия, в които вече има всичко друго, но не и мляко, ще привлече повече мъжка аудитория в някои пазарни ниши, които досега бяха запазени за нежния пол (моят естествен ритъм и т.н., сещате се...).
Разбира се, "новите" стелт (от англ. stealth - крадешком, тихомълком) стратегии отразяват старата склонност на хранителната индустрия да намалява съдържанието на наситени мазнини и/или захар и/или сол в храните, защото това си е легитимен и доказано работещ "здравословен" ход.
Алтернативните алтернативи пък са свързани с вълната от "новооткрити" хранителни алергии и непоносимости на първия свят и най-вече заклеймените като вредни от палео общността глутен и лактоза (млечна захар). Това ще изкара на още по-преден план различните "млека", в които няма мляко (кокосово, бадемово и т.н.) и всякакви брашна и печива, в които няма глутен и вода, в която няма... водород!
Наистина, нищо изненадващо и революционно... но ако сте любопитни да видите класацията в нейната цялост, ето я и нея:
-
Без отпадъци - оптимизиране на производствените и логистични процеси, така че да се ограничи изхвърлянето на храна
-
Можете да ни се доверите - вземане на мерки в посока спечелване на повече потребителско доверие
-
Семпли удоволствия - завръщане към по-опростените храни (?!)
-
Пазете се от малкия тип - дребномащабните иноватори тепърва ще набират скорост
-
Здравето е холистично - очаквайте все по-ожесточено използване на модерната дума "холистичен" в маркетирането на храни и напитки
-
"Новите" суперхрани - поредното обръщане към натуралните функционални храни от типа на чиа и т.н.
-
Възход на хибридите - категоризацията на продуктите ще става все по-трудна задача
-
Протеинов хоризонт - увеличаване на съдържанието на белтъчини в продуктите, особено на млечните
-
Нови стелт стратегии - намаляване на съдържанието на наситените мазнини и/или захарта и/или солта
-
Алтернативни алтернативи - повече избор за хората, които искат да ядат сладолед без мляко и пица без глутен
Добави коментар