За първи път какаови зърна са донесени на Стария континент от португалците на 7 юли 1550 година. Това става и датата, на която се чества Световният ден на шоколада. Португалски мореплаватели са
донесли този еликсир от Южна Америка, след като са били свидетели как маите го пият вечер и танцуват по цяла нощ в чест на богинята Шокола. А първата държава, в която изключително се цени
шоколадовата напитка, е Франция. Това разказа в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" шоколатиерът Станимира Георгиева, основател на социален
бизнес за производството на шоколад.
Европа внася повече от 50% от какаовите зърна, произведени в Африка, т.е. над 50% от обработката е в Европа и стойността на продукцията е над 50 милиарда долара, каза тя и добави, че допреди година заглавията в икономически статии сравняват като скъпи и луксозни стоки и услуги злато, дизел, соларни инвестиции, батерии и шоколад.
Да правиш шоколад не е лесен бизнес за малък бизнес, каза още шоколатиерът и обясни, че в днешно време цената на шоколада изключително много се е повишила заради 300-процентното увеличение на суровината за него – какаото. И докато цените се покачват, потреблението в световен мащаб нараства, посочи още тя. "Минала година в Европа повече от 14 малки шоколатиери, бизнеси с повече от 100 години история, затвориха, тъй като не могат да се сравняват или да се конкурират с по-големите гиганти, които имат огромен пазарен дял," и при които по-евтината цена идва от използването на евтини заместители, като палмово или рапичното масло, допълни Георгиева.
По думите й не трябва да се плашим от това, че цените растат, потребление винаги ще има, но трябва да се прави разликата в това дали ядем шоколад или шоколадов продукт или десертен продукт. Има много шоколадови продукти, в които съдържанието на какао е дори под 30%. "Ако сравним един малък шоколатиерски бизнес, като нашия, например в нашата производствено ателие не влиза никакво друго масло, освен какаово масло. И в нашите продукти има само какаова маса и какаово масло. Разбира се, добавяме лешници, бадеми, сметана за трюфели, но суровините са много малко, етикетът е много малък. И разбира се, цената оттам не е съпоставима с големите производители," каза тя. Според нея трудно може да се съпостави една малка продукция на висококачествен ръчен шоколад и едно масово производство в фабрика, пригодено за масовият потребител.
Всички производители на шоколад са изправени пред предизвикателството как да оптимизират веригите на доставките си, как да задържат цените и да не шокират пазара, посочи още тя. Станимира Георгиева разказа още, че България играе ключова роля в производството и в износа на шоколад. Две огромни компании са направили стратегически инвестиции в България с дългосрочни перспективи, а 90% от продукцията се изнася извън страната.
Европа внася повече от 50% от какаовите зърна, произведени в Африка, т.е. над 50% от обработката е в Европа и стойността на продукцията е над 50 милиарда долара, каза тя и добави, че допреди година заглавията в икономически статии сравняват като скъпи и луксозни стоки и услуги злато, дизел, соларни инвестиции, батерии и шоколад.
Да правиш шоколад не е лесен бизнес за малък бизнес, каза още шоколатиерът и обясни, че в днешно време цената на шоколада изключително много се е повишила заради 300-процентното увеличение на суровината за него – какаото. И докато цените се покачват, потреблението в световен мащаб нараства, посочи още тя. "Минала година в Европа повече от 14 малки шоколатиери, бизнеси с повече от 100 години история, затвориха, тъй като не могат да се сравняват или да се конкурират с по-големите гиганти, които имат огромен пазарен дял," и при които по-евтината цена идва от използването на евтини заместители, като палмово или рапичното масло, допълни Георгиева.
По думите й не трябва да се плашим от това, че цените растат, потребление винаги ще има, но трябва да се прави разликата в това дали ядем шоколад или шоколадов продукт или десертен продукт. Има много шоколадови продукти, в които съдържанието на какао е дори под 30%. "Ако сравним един малък шоколатиерски бизнес, като нашия, например в нашата производствено ателие не влиза никакво друго масло, освен какаово масло. И в нашите продукти има само какаова маса и какаово масло. Разбира се, добавяме лешници, бадеми, сметана за трюфели, но суровините са много малко, етикетът е много малък. И разбира се, цената оттам не е съпоставима с големите производители," каза тя. Според нея трудно може да се съпостави една малка продукция на висококачествен ръчен шоколад и едно масово производство в фабрика, пригодено за масовият потребител.
Всички производители на шоколад са изправени пред предизвикателството как да оптимизират веригите на доставките си, как да задържат цените и да не шокират пазара, посочи още тя. Станимира Георгиева разказа още, че България играе ключова роля в производството и в износа на шоколад. Две огромни компании са направили стратегически инвестиции в България с дългосрочни перспективи, а 90% от продукцията се изнася извън страната.
Добави коментар