Истината е в картинките!

Хората са по-склонни да вярват на глупости, ако твърдението е илюстрирано
Истината е в картинките!

Искате ли да узнаете защо абсолютно всички материали на сайта, на който се намирате, са илюстрирани? За да ви е по-прегледно и приятно, докато четете? С цел оптимизация за търсачки? Защото обичаме да отделяме дълго време в издирване, сваляне, качване и преоразмеряване на картинки? Не! Истината е, че екипът на този сайт е съставен от долни и манипулативни личности, които през цялото време ви лъжат в очите! А вие ни вярвате заради илюстрациите.

След като вече нищо не ми тежи на съвестта, възнамерявам да хвърля малко светлина върху така направеното признание. Миналия месец в списанието за експериментална психология Psychonomic Bulletin & Review бяха публикувани резултатите от едно изпитание, целящо да установи как фотографиите влияят на личностното възприятие за истинност на разни твърдения. Изследването представлява серия от четири експеримента, проведени от Ерин Нюман и колектив на територията на Нова Зеландия и Канада.

Става дума за изложения от сорта на "Течният метал в термометъра е магнезий", относно които участниците трябва да споделят преценката си за достоверност. В част от случаите твърденията са акомпанирани от картинка, която по никакъв начин не разкрива дали информацията е вярна или не (като например снимка на термометър). Останалите просто са сервирани на хората без гарнитура, така да се каже. Работата е там, че в първия случай участниците са далеч по-склонни да се вържат на твърдението, независимо дали то е истинно или не е.

inm.com

Според прес рилийза на изследването, обяснението на Нюман за този куриоз е, че хората "храносмилат" изображения и идеи относно дадена информация с много по-голяма готовност, отколкото информацията сама по себе си. Един вид, приемаме дадени твърдения за верни по-скоро на емоционална, а не на логическа основа. А вие се мислехте за мнителни...

В заключение мога да ви успокоя, че това не е всичко. Очевидно сме далеч по-големи идиоти, отколкото разкрива въпросното изследване. Ако искате да ми повярвате, ще ви се наложи да прочетете чудесната книга на социалния психолог Робърт Чалдини "Влиянието. Психология на убеждаването". В нея страница след страница ще имате неудоволствието да цъкате с език на всички техники, които се използват от търговци, сектанти, политици и други манипулатори с намерението дадена идея или вещ да ви бъде пробутана. Бонусът е, че след прочитането й, ще можете да ги вкарате в собствения си арсенал от подлости.

Ето ви нещо като трейлър: хората са много по-склонни да се съгласяват, ако им бъде дадена причина за това. Дотук добре, нищо екстраординарно, ще ме прощавате за цветистата чуждица. Трагедията се крие във факта, че въобще не е необходимо въпросния аргумент да бъде адекватен на информацията или изискването. Искате примери? "Гошо е безнадежден олигофрен, защото навън е облачно!" "Ще вярвате на всяка дума, написана на fitwell.bg, защото статиите им са прекрасно илюстрирани!"  

inm.com

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Хороскоп

Телец
21 април – 21 май