Истината е, че рядко ни се случва да хапваме навън. Просто не ни се налага. Както разбрахте, страшно обичаме да готвим и го правим почти всеки ден.
Освен това, ресторантите, които успяват да удовлетворят кулинарните ни очаквания, не са чак толкова много, като се замислим. Не, не ни смятайте за капризни, молим ви! Просто сме свикнали с неповторимия вкус и аромата на домашно приготвената гозба, а те, съгласете се, са несравними.
Е, понякога и ние се пречупваме, де. Тогава сядаме да вечеряме в някое приятно, топло местенце – хем да си починем от кулинарните приключения, хем да откраднем идея за реализацията на някой нов специалитет.
Какво си поръчваме обикновено в ресторанта ли? Ами, крайно разнообразни неща, а понякога – такива, които сме опитвали преди и знаем, че ще ни харесат и нахранят.
А като заговорихме за това, знаете ли, че, според редица специалисти, хората са склонни да си поръчват онези ястия от менюто, които се разполагат в горния му десен ъгъл?
Схващането датира още от 70-те години на 20 век и се базира на теорията на някой си William Doerfler. Същият направил цяла графика, за да докаже, че погледът на клиента се фокусира и задържа най-продължително именно в тази точка от списъка с храни и напитки.
Както може да се досетите обаче, догадките му лежат само на "голи" предположения и досега не са намерили реално емпирично доказателство. Даже обратното. Редица експерти се опитват да оспорят позицията му и даже я определят като абсолютно погрешна.
Един от съвременните критици на становището му е американският учен Сибил Янг. Сибил решила да направи собствено проучване по въпроса и установила две много интересни подробности:
- Няма такова нещо като "точка на вниманието". Човек разглежда ресторантското меню така, както чете книга – отгоре-надолу и отляво-надясно.
- Участниците в изследването обърнали най-малко внимание на списъка със салатите, а най-голямо – на този с предястията.
Жалко или не, резултатите от проучването на доктор Янг не хвърлят особено много светлина върху причините, определящи избора ни на храна в заведенията. Нито ни позволяват да направим някакви по-глобални заключения и обобщения относно поведението ни на консумация в последните.
Въпреки това, факт е, че тази вечер много хора по света и у нас, ще предпочетат да хапнат навън. А ако сте между тях, нека ви дадем няколко прости и важни съвета. Надяваме се, че те ще ви осигурят вкусно и приятно прекарване:
inm.com1. Не бързайте и си дайте достатъчно време, за да разгледате подробно менюто – не само горната му дясна част. Приятелите и близките ви могат да ви обвинят в излишна дребнавост и глупаво колебание, но не им обръщайте внимание. Важното е да изберете специалитет, който, ако не ви накара да си оближете пръстите, то поне донякъде да удовлетвори кулинарните ви очаквания.
2. В тази връзка, не се страхувайте да задавате въпроси на сервитьорите и готвачите относно ястията, на които сте хвърлили око. Е, има опасност да не получите правилните отговори и даже – да не ви отговорят изобщо. Но все пак сте длъжни да проявите интерес към нещата, които ви предстои да опитате. Дори това да означава да ви сметнат за досадни, да ви гледат лошо и даже да ви замерят с чинии. Струва си да поемете риска.
3. Ако пък, в крайна сметка, ви поднесат неприятна изненада на масата, не се колебайте да й направите "рекламация". Да, съгласни сме, че у нас клиентът почти никога няма право, но... Ще се наложи да направят изключение за вас.
И, да, пригответе се да платите вечерята си :) В буквален превод, това означава да дадете повече парички, за да хапнете добре. Уви, по-скъпото не е гаранция за качество, но все пак...
Е, приятна вечеря!
Добави коментар