Почти невероятно е да не сте гледали една от онези реклами (били те на паста за зъби или друг продукт, свързан със здравето), в които се казва, че болшинството от специалистите в съответната област препоръчват рекламирания продукт. Бидейки хора, които се влияят от авторитета, няма как да не се впечатлим от едно подобно твърдение и то да не повлияе върху последващите ни решения за покупка. Именно това е и целта на рекламите - да ни подвеждат да действаме в изгода на рекламодателя, без да сме били непременно излъгани.
Когато чуем нещо от сорта на "9 от 10 зъболекари препоръчват", ние си представяме как едва ли не 90% от всички зъболекари в света или поне в България наистина биха предпочели точно този продукт пред всички останали конкурентни продукти.
Да, обаче това е невъзможно на първо място от алгебрична гледна точка. Има поне 3 марки паста за зъби на пазара, които се препоръчват от повечето зъболекари. А както и да го въртим и да го сучем, повече от 100% може да има само във футбола, където играчите всеки път дават по 110%, че и повече проценти от себе си.
На второ място идва една друга математическа дисциплина, а именно - статистиката. Всяка уважаваща себе си компания периодично организира фокус-групи и проучвания, за да се ориентира преди разработването и пускането на пазара на нови продукти, а и за да има достатъчно материал за произвеждането на реклами като дискутираните понастоящем.
В едно проучване компаниите не могат да включат абсолютно цялото население на света или поне на България, затова се правят извадки. Извадките могат да бъдат представителни и достатъчно обемни, но могат да бъдат и абсолютно всичко, което рекламодателят реши.
Докато подготвях настоящата статия, попаднах на една картинка от реклама на известна марка паста за зъби, която много добре илюстрира това. "9 от 10 зъболекари, опитали продукта, биха го препоръчали". По-долу можете да видите, че това твърдение е базирано на независимо проучване, проведено през месец април 2011 година. n=77 не е нещо, което повечето хора биха отчели като важна информация, но всъщност означава, че във въпросното проучване са взели участие точно 77 зъболекари.
В САЩ има 85 000 зъболекари. В България не се знае точно колко зъболекари има, но, ако мога да се доверя на едно интервю със заместник-председателя на Български зъболекарски съюз, на всеки 1 000 души население имаме по един зъболекар. Тоест, разполагаме с около 7 300 зъболекари.
77 е 0,009% от 85 000 и 0,01% от 7 300. Тоест, независимо дали говорим за световното население или поне за българското, тези хора по никакъв начин не представляват 90% от своето съсловие. Всеки производител на паста за зъби и хранителни добавки може да намери 77 специалисти и да убеди 69 от тях да кажат, че биха препоръчали неговия продукт. Това обаче не означава, че биха го препоръчали пред всички останали конкурентни продукти на пазара и още по-малко означава, че те говорят от името на болшинството представители на професията си. Да знаете.
Добави коментар