Има една известна снимка от времето на Сухия режим в САЩ. На нея се виждат 10 мъжествено изглеждащи жени, които се мръщят към камерата пред надпис, който гласи: "Устните, които докосват алкохол, няма да докоснат нашите". Снимката е в основата на много шеги, но историята зад нея не е за смях. Алкохолизмът се разраства в началото на 20 век, тогава за спиртните напитки още не се е смятало, че вредят и не е имало ограничения. И някои от най-големите жертви на алкохолната епидемия стават жените.
Жените тогава са били много по-малко склонни да пият, отколкото мъжете, но са страдали от алкохола по други начини. Съпрузите им изпиват седмичните си заплати, оставяйки семействата в нужда. Много мъже след употреба на алкохол са ставали агресивни насилници. Движението за въздържание, което насърчава забраната на алкохола, се харесва на много жени, хванати в капана на пристрастени към алкохола мъже. Това дава надежда на жените, че могат да избавят домовете си от "демона алкохол". Това им помага да получат политически глас.
Виждайки силата на собственото си влияние в национална забрана на алкохола, се стимулира женското движение. Неслучайно 18-та поправка към Конституцията на САЩ въвежда забраната на алкохола, а 19-та поправка дава на жените правото на глас. Грешно е да се смята, че жените са естествен враг на алкохола.
Ерата на Сухия режим е време на освобождение на жените. Легалните барове и салони, където се е сервирал алкохол преди Сухия режим, са били забранени за жени. Но по време на Сухия режим незаконните скрити барове (т. нар. спикийзи - speakeasy) нямат такива правила. Жените най-накрая са свободни да се присъединят към партито и да пият до насита.
Защо жените не са равни на мъжете в пиенето
Век по-късно жените пият повече от всякога - почти толкова, колкото и мъжете, според изследване на Националния институт за злоупотреба с алкохол и алкохолизъм (NIAAA). Докато разликата между половете в потреблението на алкохол се изравнява, ефектите на алкохола върху жените, в сравнение с мъжете далеч не са равни. Жените метаболизират алкохола по различен начин от мъжете и не само разликите в теглото и телосложението го обясняват. Има редица физиологични характеристики.
От една страна, женските тела съдържат по-малко вода, която разтваря алкохола, така че те са склонни да постигат по -високи концентрации на алкохол в кръвта от мъжете. Жените също имат повече телесни мазнини, които задържат алкохол. И те произвеждат по-малко от ензима алкохол-дехидрогеназа или ADH (алфа седем дехидрогеназа), който помага за разграждането на алкохола в организма.
Дългосрочните ефекти също се засилват. Изследванията показват, че жените са склонни да развият чернодробно заболяване, предизвикано от алкохол, за по-кратък период от време от мъжете. Изследвания на мозъка показват, че жените са по-податливи на мозъчно увреждане от злоупотреба с алкохол, отколкото мъжете.
Проучванията, които показват връзка между употребата на алкохол и по-голямата склонност към сексуално насилие, може да изглеждат преувеличени от обвиненията на жертвите. Но проучванията, които сочат повишен риск от сърдечни заболявания и рак сред жените, са наистина тревожни. Голяма част от тези изследвания са от последните години и продължават, тъй като до последното десетилетие никой не е мислил да изследва въздействието на алкохола върху жените. Повечето проучвания включват мъже.
"Жените не са изучавани, защото са склонни да се въздържат или да пият по-малко от мъжете", казва Черил Черпител, старши изследовател в Националния център за изследване на алкохола. "Проучихме много страни. В страните с по-ниско равенство между половете, моделите на пиене при мъжете и жените се различават много повече, отколкото в страните, където половете са по-равни."
Историята се повтаря
Алкохолът не е единственият порок, на който жените са имали свободата да се отдават публично по време на Сухия режим. Тайните барове (спикийзи) също са били място, където жените могат да пушат, което преди това е било табу. Не минава много време тютюневите компании да забележат това и да започнат да рекламират насочено директно на жените. Появяват се реклами, които ги насърчават да пушат, за да поддържат форма или дори като начин да се чувстват овластени и равни с мъжете. Днес търговците на алкохолни напитки следват този пример.
"Равенството между половете е измерение на променящите се модели на пиене", казва Шарън Уилснак, професорка по психиатрия и поведенчески науки в Университета на Северна Дакота. Тя заедно със съпруга си Ричард е водила 20-годишно проучване на пиенето сред жените. "Преди години беше същото с цигарите - знаете ли, рекламите "Вие сте изминали дълъг път, скъпа". Уилснак се позовава на скандалната рекламна кампания на цигарите Virginia Slims, която има за цел да спечели пари от движението за повече свободи на жените. Кампанията предполага, че пушенето е не само символ на независимост и изтънченост, но и право на жената. Жените, може би неволно, приемат и прославят посланието. Подобна верига за обратна връзка съществува между жените и алкохолните компании, като марки напитки са насочени специално към жените, а жените възприемат ролята си на запалени консуматори на алкохол.
"Ако сте млада жена и искате да демонстрирате, че сте също толкова добра, колкото и момчетата, пиенето е един от начините", казва Уилснак, добавяйки, че много жени не знаят за вредата, която могат да нанесат на себе си. "Трудно е да се говори за щетите, без да звучи пуритански, но е важно жените да разберат ефектите."
Новото нормално
Може би най-големият фактор, който променя моделите на поведение и увеличава консумацията на алкохол е приемането за нормално да се пие по много. Според доклад за 2016 г., който разглежда данни в 36 държави, жените, родени към 2000 година, пият приблизително толкова, колкото и мъжете на тази възраст. По-специално, те препиват колкото и мъжете. Преди век мъжете пиеха два-три пъти повече от жените. Страшната статистика за препиването често се фокусира върху общежитията в колежите. Но както може да потвърди всяка майка от кръговете на т. нар. Wine Mom (жени на средна възраст, най-често майки, пиещи вино всеки ден), никъде прекомерното пиене не е по-нормализирано, отколкото в културата на тези "винени майки".
Слоганът "Mommy Juice" (питието на мама) е украсен с чаши за вино и аксесоари, а няколко алкохолни марки експлоатират темата. Той има за цел да даде намигващо разрешение на жените с деца да се отпуснат с питие в края на деня. Но съобщението може да е по-коварно, внушава, че майките, които пият, са забавни и провокативни на ръба. Подобно на майките във филма на Мила Кунис "Лоши майки", те са несъвършени, но имат свободата. И все пак дали жените са наистина в свободата си, ако пиенето им е шега, насочена вътре към себе си?
За щастие, както посочва Уилснак, жените, които пият прекалено, за да се смятат за "нискорискови" пиячи според NIAAA - до три напитки на ден и до седем на седмица - имат определени предимства пред мъжете. Жените са по-внимателни към здравето, осъзнават себе си и са готови да потърсят помощ. Обучението им за рисковете от алкохола може да промени различните им модели на пиене.
Източник: e-vestnik.bg
Добави коментар