Остеопороза? Не, благодаря!

Как да се предпазим?
Остеопороза? Не, благодаря!

Човешкото тяло се състои от 206 кости, които изпълняват 5 много важни функции:

  • Защита на жизненоважни органи като сърцето и мозъка
  • Пасивна подкрепа на мускулите при поддържане на стойката
  • Система от лостове, участваща в движението на тялото
  • Производство на червени и бели кръвни телца
  • Склад за минерали

Ето защо бихме искали костите ни да са здрави. За съжаление, остеопорозата е заболяване, при което минералната плътност на костите намалява и тяхната цялост и състав са нарушени. Това ги прави много по-податливи на счупвания. Заболяването се среща предимно при по-възрастните жени, но и мъжете не са застраховани. Потенциалните причини за възникването й могат да бъдат много, но основните от тях са:

  • Редуцирани нива на естроген след настъпването на менупаузата при жените
  • Редуцирани нива на тестостерон с напредването на възрастта при мъжете
  • Дефицит на калций
  • Дефицит на витамин D
  • Недостатъчен/Прекомерен прием на протеин
  • Липса на физическа активност
  • Тютюнопушене
  • Прекомерна употреба на алкохол

Какво можете да направите, за да се предпазите?

  • Не се страхувайте от холестерола в храната, за да си гарантирате достатъчно материал за производство на полови хормони. Освен това, холестеролът е основен участник в производството на витамин D от слънцето.
  • Консумирайте храни, богати на калций и други минерали. Отличен източник е бульонът от кости, който можете да консумирате директно или в супи и други ястия. Добре е бульонът да е врял дълго (поне 4 часа), за да сте сигурни, че сте извлекли максимална част от минералите в костите. Най-добър вариант са тръбните кокали, но можете да използвате и други.
  • Излагайте се колкото се може по-често на слънчева светлина през лятото и приемайте повече витамин D през зимата. Храни, богати на витамин D са черният дроб (особено този от риба треска), студеноводните риби, маслото, яйцата, млечните продукти.
  • На дневна база приемайте между 1.2 и 1.8 грама протеин на килограм телесно тегло. Ако сте мъж и тренирате с цел да покачите мускулна маса, можете да приемате и над 2 грама, но усвояемостта на подобни количества от организма е спорна.
  • Тренирайте, независимо от възрастта. Упражненията, особено упражненията с тежести или друго съпротивление, стимулират не само мускулите, но и костите. Законът на Волф гласи, че на колкото по-голямо системно натоварване се подлага костната структура, толкова по-плътна и здрава става тя.
  • Не пушете и не прекалявайте с алкохола. Това не означава да не се напивате. Означава да не се напивате редовно и да не консумирате повече от 50 грама твърд алкохол или чаша вино на ден.

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Стрелец
23 ноември – 21 декември