Гладна и дебела, или синдромът на лакомията

Гладна и дебела, или синдромът на лакомията

Със сигурност ти се е случвало да посягаш към висококалорична храна, без дори да си гладна. Оказва се, че понякога мозъкът ни изпраща съобщение "Искам да ям” в отговор на емоционално изживяване или ситуация, което няма нищо общо с апетита. Обикновено ти тълкуваш този позив погрешно, похапваш нещо сладичко набързо и не след дълго вече виждаш натрупаните килца. Звучи ти познато нали? Затова е важно да разбереш кога и какво се опитва да ти каже тялото ти и как да реагираш адекватно. Прочети кои са най-честите причини да ядеш излишно и съветите ни, които ще ти спестят много калории по най-лесния начин.

СТРЕСИРАНА СИ

Съвсем естествено е да търсиш награда, когато си се потрудила здраво. Затова, когато си подложена на голямо напрежение – например, трябва да приключиш проект в работата – неминуемо започваш да си мислиш за реванш заради усилията си. Но да идеш на масаж или да излезеш с приятели изисква време, с каквото не винаги разполагаш. Храната, от друга страна, винаги е под ръка, особено ако я вземаш на ход, минавайки покрай хладилника или просто спираш някъде на път за вкъщи, за да си вземеш опаковани кутии. Тези действия са повече от естествени и диетолозите твърдят, че много жени съвсем несъзнателно свързват почивката си в напрегнат ден с разходка до машината за десерти или порция пържени картофки. Но това със сигурност няма да ти донесе удовлетворение, знаеш. Когато си стресирана, не усещаш вкуса на храната, а и пропускаш момента, в който вече си сита. Затова в такава ситуация просто изпий чаша вода и си вземи дъвка. Това ще ти помогне по два начина – първо, някои експерти твърдят, че дъвченето успокоява, и, второ, ще си спестиш калории, на които така или иначе няма да се насладиш.

ИЗТОЩЕНА СИ

Забелязала ли си, че налиташ на сладко и на богати на въглехидрати храни, когато си спала лошо или недостатъчно? Това е защото тялото ти знае, че му трябва повече енергия. А блокче шоколадов десерт осигурява незабавен свеж прилив. Обаче нещата не стоят съвсем така. Не само че тялото ти няма нужда от тези калории, дори напротив – сладкото може да те накара да се почувстваш още по-уморена. Високите нива на енергичност бързо падат до нула. Затова е далеч по-добре да повдигнеш духа си с кратка серия физически упражнения – 20 минути във фитнеса или динамична разходка.   Следващия път планирай да се пребориш с умората като си легнеш по-рано или подремнеш за кратко в обедната почивка (проучи какво представлява т.нар. power nap – тя е чудесна възможност за хора с натоварен график и недостатъчен сън).

Колко е важно да огладняваш

На хората с лош хранителен режим (например такива, които пропускат закуската) сладките и солени храни им се услаждат много повече.

ТРЕНИРАЛА СИ

Упражненията буквално изстискват протеините от тялото ти, затова не е изненада да ти се дояде сирене или месо веднага след уморителна сесия на пътечката в залата. Но това не означава, че трябва да се нахвърлиш на огромна порция. Вместо да поемеш стотици калории (и така буквално да зачеркнеш труда си във фитнеса), можеш да задоволиш протеиновия си глад, като изпиеш чаша обезмаслено мляко. 250 мл съдържат не повече от 90 калории, но пък имат достатъчно протеин, за да утолят нуждите ти, докато стане време за обяд или вечеря.

НЕ УСТОЯВАШ НА ХРАНА

Чувстваш се сита след прекрасна вечеря, но отиваш на парти при приятелка и там е пълно с дребни вкусотийки, които ти не пропускаш. Това, което те заобикаля (сервирана храна, похапващи хора), определено е от значение, защото подсъзнателно ни е заложено да "имитираме” останалите, за да сме част от цялото. Това те кара да си мислиш, че си гладна, когато не си. Затова се опитвай да държиш ръцете и устата си ангажирани – вземи си чаша вода или просто бъбри и флиртувай с присъстващите (това със сигурност ще задържи устата ти заета).

Храната е най-естественият начин да се поглезиш, затова много жени несъзнателно свързват чувството на стрес с похапването на нещо любимо.

ЧУВСТВАШ СЕ КОФТИ

Като деца ни поощряват със сладки награди и затова често свързваме този тип храни с приятни изживявания и ги търсим като лекарство срещу лошо настроение. Само си помисли колко пъти, когато си била малка, майка ти ти е давала сладкишче, за да спреш да плачеш. Обаче това, от което наистина имаш нужда, когато си тъжна, е емоционална подкрепа от близък човек. Затова, вместо да посегнеш към кутията със сладки, посегни към телефона или компютъра – обади се на приятелка или се помотай във Facebook. Малко раздвижване също би ти помогнало – излез да се поразходиш с приятелки, купи си някаква дребна джунджурия и това със сигурност ще ти оправи настроението..

РАЗМОТАВАШ СЕ

Жените често похапваме, когато отлагаме вземането на важно решение или изпълнението на неприятна задача. Диетолозите казват, че храната държи първенството в този случай пред гледането на телевизия или сърфирането в интернет, защото тези дейности се възприемат като губене на време и "истинско” размотаване. Похапването пък си е човещинка, нали?! Я престани да се заблуждаваш и просто си свърши работата, ок? Така няма да се чувстваш виновна и няма да преяждаш.

ЖАДНА СИ

Гладът и жаждата пращат почти еднакви сигнали към мозъка, затова тялото ни често бърка дали иска храна или вода. Ако си яла скоро, но внезапно ти се прииска да похапнеш нещичко, най-вероятната причина е дехидратацията. Затова диетолозите препоръчват при първите сигнали за глад, да изпиеш чаша вода. След това почакай 10 минути и е много вероятно апетитът ти да се стопи.

СКУЧНО ТИ Е

 

Правим безсмислени посещения на хладилника, когато нямаме какво да правим, защото... ами намираме се на работа и си доставяме удоволствие. Ако не можеш да излезеш навън от вкъщи или пък си прикована към бюрото си в офиса, а желанието ти за чипс, вафли или ...(напиши тук най-голямата си слабост от вредните храни) нараства с всяка минута, пробвай да направиш нещо от състезателен характер: реши тест за интелигентност или изиграй някоя онлайн игра. Това ще задържи ръцете ти заети и далеч от храната.

 

Източник: cosmopolitan.bg

ключови думи:
апетит гладен дебел лаком

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Стрелец
23 ноември – 21 декември