Тъмната страна на фибрите

Критичният прочит
Тъмната страна на фибрите

Ах, тези фибри! Говорим за тях с ентусиазъм, особено в рекламите по телевизията :) А какво всъщност представляват те и всичките ли са създадени еднакви? Растителните влакнини на практика са сложни въглехидрати, които човешкият организъм не е в състояние да храносмила или храносмила частично. Бихме могли да ги разделим на две основни категории въз основа на тяхната структура и ефектът, който оказват върху тялото:

  • Разтворими фибри, които действат като пребиотици (ферментират) и са в състояние да понижават серумния холестерол

  • Неразтворими фибри, които попиват вода в храносмилателната система и ускоряват придвижването на храната през нея, т.е. стимулират перисталтиката

Голямата част от тези вещества присъстват в храната ни под формата на зърнени и бобови растения, зеленчуци, плодове и ядки. За съжаление, все по-често свойствата им спекулативно се преекспонират от хранителната индустрия и производителите на добавки, като в момента дори се е обособила трета категория фибри, които можем да определим като "функционални". Това са изолирани от естествения си източник, нехраносмилаеми въглехидрати, предназначени за самостоятелна консумация или за влагане в храни, които стандартно не ги съдържат – шоколадови десерти, маргарин, соеви напитки, подсладени кисело-млечни продукти и др. Това позволява на много иначе вредни изделия да предявяват претенция за полезност, заблуждавайки потребителите.

inm.comНо дори и да приемате влакнините си единствено от естествени източници, би следвало да имате предвид няколко неща, които често биват премълчавани, за да може да бъде поставен по-силен акцент върху здравословните им качества.

Истината е, че разтворимите фибри в много малка степен допринасят за понижаването на холестерола. Едно от най-обективните изследвания, които са правени по въпроса, установява, че 84 грама овесени ядки набавят на организма едва 3 гр разтворими фибри. Те, от своя страна, допринасят за намаляването на общия и LDL холестерол с по-малко от <0.13 mmol/L, което е равносилно на почти нищо. Ефектът от други източници на фибри е напълно съпоставим. А доколко нивата на холестерол в организма са обективен показател за здравословното ни състояние е съвсем отделен мит, който сам по себе си заслужава самостоятелна игра в сайта.

Понастоящем препоръчителният дневен прием на влакнини е 30 до 35 гр за жените и 40 до 45 гр за мъжете. Може би се досещате, че целенасоченото набавяне на тези количества от храната често е придружено със завишена консумация на въглехидрати. А предозирането със захари може да неутрализира евентуалните ползи от фибрите, тъй като е една от основните причини за възникването на метаболитен синдром, затлъстяване, инсулинова резистентност и диабет. Тези четири състояния водят след себе си и сериозни сърдечно-съдови рискове.

inm.comОбезводняването на храносмилателния тракт наистина ускорява перисталтиката, но работи до един определен момент. Всъщност, прекаленото обезводняване може да влоши работата на отделителната система и затова много богати на фибри хранителни режими съветват значително да се завиши и приемът на вода, което от своя страна може да доведе до нежелано изхвърляне на минерали от организма и най-вече – на калий. Недостигът на калий пък е сериозна предпоставка за възникването на това, което в разговорния език наричаме запек. Когато това се случи, най-вероятно ще бъдете посъветвани допълнително да увеличите приема на фибри и вода. Не е нужно да сте лекар, за да предположите какви могат да бъдат последствията от това.

Нека се абстрахираме от ефекта на водата и се фокусираме единствено върху влакнините. Те имат свойството да се свързват с някои минерали и с мастноразтворимите витамини (A, D, E и K), което пречи на тяхното усвояване от организма. По подобен начин, фибрите образуват съединения и с холестерола от храната, а последният е от особено значение за развитието на мозъка и нервната система, особено при подрастващите. Не на последно място, под въздействие на ферментацията на неразтворимите фибри в дебелото черво се образуват водород, метан и въглероден диоксид. Това често води до подуване на стомаха, болки и интензивно газоотделяне.

Апетитопотискащият ефект на тези вещества е факт и наистина може да има положителна роля в диетите със занижен енергиен прием. Тук с особено внимание трябва да подходят активно спортуващите, които се стремят да покачат мускулната си маса и възрастните хора, които по принцип страдат от липса на апетит и оттам – занижен прием на енергия и хранителни вещества.

В крайна сметка, фибрите са нищо повече от клетъчните стени на растенията, които ядем. Фактът, че човешкият организъм не е пригоден да разгражда тези структури има своето здравословно значение, което за нещастие е нож с две остриета. Едното от които често се пренебрегва от хората за сметка на другото. Няма нищо лошо в приема им, стига той да е част от нормалния начин на хранене с естествени и минимално преработени от индустрията продукти. Лошото идва със стремежа да приемаме колкото се може повече от тях, за да задоволим изключително спорната си необходима дневна доза. Спорен е и въпросът доколко организмът има реална нужда от подобни субстанции, предвид факта, че не разполага с механизъм за усвояването им.

Категоричен отговор няма и вероятно никога няма да има. Ние обаче, сме на мнение, че фибрите далеч не са това, за което много хора са свикнали да ги мислят и е много вероятно след време и те да изиграят звездната си роля и съвсем тихомълком да слязат от небосклона.

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Близнаци
22 май – 21 юни