Да се носиш по пистата

Или що е дрифт и случва ли се у нас?
Да се носиш по пистата

Оказва се, че през последните няколко години техниката на дрифта, родена от пословично гениалните мозъци на японците, става все по-популярна в България. Но преди да ви съобщим какво се готви в кухнята на родния дрифт, ни позволете да разсеем лошата слава на този спорт, като обясним защо той е нещо повече от просташкото "пилене на гуми", извършвано от самозабравили се младежи.

Най-общо казано, дрифт (англ. "нося се, оставям се на течението") е явлението, при което в завой, вследствие на загубата на сцепление, задните гуми на автомобила буквално занасят машината настрани.

Първото необходимо условие, за да се постигне ефекта на "пързаляне", е автомобилът да е със задно предаване. На второ място, колата трябва да разполага с диференциал с ограничено приплъзване – той блокира задните колела при загуба на сцепление. Това от своя страна позволява приплъзване на задната част на колата, когато в завоя се подава рязко газ.

Като резултат, степента на плъзгане и на двете задни колела е много по-голяма, отколкото при стандартния диференциал. Изглежда, че в подобен момент движението напълно излиза извън контрол и настъпва свободно плъзгане. Да, точно така. Тъкмо тогава идва и ключовият момент – майсторството на дрифт техниката.

Да се носиш по пистата Основното умение за качествен дрифт е установяването на добър контрол върху автомобила. Той зависи от умението за "игра" с газта, съединителя, волана и ръчната хидравлична спирачка (по-мека и по-лесна за натискане от механичната).

Завоят на пистата е мястото, където се разиграва най-интересната част от представлението. Преди да стигне до него обаче, колата трябва да е вдигнала определена скорост. След като тя е налице, за да се получи приплъзването, водачът натиска ръчната спирачка малко преди или по време на завоя. С това той блокира за момент задните гуми.

Веднага след това се натиска рязко съединителят. Мощността на двигателя се предава на задните гуми и те превъртат. Тогава се подава газ и оттук нататък в управлението се редуват превключването на ръчна спирачка, подаване на газ и натискане и отпускане на съединителя.

Правилният дрифт зависи много от прецизното регулиране на волана. Той се завърта в посока, обратна на завоя. Установяването на баланс от водача е от голямо значение, за да може колата да се приплъзне, без да се завърти около оста си. В случая предните колела запазват посоката си на движение и позволяват на колата да се движи, докато в същото време задните колела се въртят с по-високи обороти.

Как ви се струва? В случай, че сте решили да опитате екстремното преживяване, започвайте отсега да олекотявате автомобилите си. Ако пък искате просто да се полюбувате на този спорт отстрани, можете да го направите още тази вечер. В рамките на настоящата седмица (19-25 септември) е организирано шоу, което ще се състои в паркингите на кино "Арена" и "The Mall". На него ще покажат умения осем от най-добрите дрифт пилоти в България.

Настоящата инициатива не е нещо ново за родния дрифт – преди няколко месеца на пистата край Калояново се състоя и друга дрифт програма, по време на която зрителите имаха възможност да се повозят редом с шофьорите и лично да изтръпнат на седалките. А според някои, изтръпването определено си заслужава :)

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Хороскоп

Овен
21 март – 20 април