Как да преодолеем есенната умора с Аюрведа

Да бъдем в хармония със сезонните ритми
Как да преодолеем есенната умора с Аюрведа

Според мъдростта на Аюрведа, трябва да се грижим за здравето на духа и тялото си съобразявайки се с циклите на природата. Вижте как да преодолеем есенната умора и да повишим имунитета си.

В древността хората са ценили сезонните ритуали и празници, облекчаващи прехода от едно време на годината към друго. Събирайки се заедно, те изпълнявали специални обреди, готвили празнични блюда и по този начин се подготвяли за промените. В наше време тези важни ритуали стават все по-редки, но не са и съвсем забравени.

Представяме ви пътеводителя на една от най-известните преподавателки по йога и аюрведа – Кейти Силкокс, как да преминем здрави и спокойни през есента. Разбира се, това са общи препоръки, които зависят и от мястото, на което живеете. Но където и да сте – в тропиците или в Сибир, ще можете да се почувствате по-добре и да настроите организма си към смяната на сезоните.

Сезонът на замирането – есента и началото на зимата

През есента преобладава елементът въздух. Това е сезонът на ветровете, на опустелите улици, на усещането за суровост на природата. Вслушвайки се в себе си, ние разбираме, че физически и емоционално в този период ни се иска да се "сгушим", да се притаим. Така и трябва да сторим. При нарушение на вътрешния баланс през зимата се обострят състоянията на страх, безпокойство, безсъние, сезонна депресия, болки в ставите, сухота на кожата. Всички те са свързани с недостатъчната слънчева светлина. Това, как вие ще се грижите за себе си през есента, ще определи способността на вашия организъм да бъде здрав през зимата. Ето и препоръките на Силкокс:

Сгряващи процедури за есента и началото на зимата

- Често яжте топли супи – не горещи. Пийте чайове и мляко, ако нямате лактозна непоносимост, разбира се. Супите, чайовете и млякото оказват благотворно действие върху храносмилателната система. Използвайте подправки като куркума, канела, кардамон, джинджифил, индийско орехче, кориандър, кимион, копър и черен пипер.

- Всяка сутрин правете т. нар. маслен масаж. Той не само е полезен за кожата, но помага да бъде разградена енергията на въздуха, излишъкът от която причинява безпокойство и безсъние. Превъзходно масло за есента и зимата е сусамовото. То има отлични хранителни свойства, но и затопля и "подхранва" душата. Друго подходящо масло е маханараян. Можете да го закупите от биомагазин. То съдържа повече от 30 лечебни растения и е изключително полезно при болки в ставите и други болезнени усещания.

- За стимулиране на организма и естествените му защитни сили, правете сгряващи вани с малко джинджифил на прах.

- Заспивайте около 22.00 часа. Пълноценният отдих е основното средство за укрепване на имунитета. А и само помислете, единствено през есенно-зимния сезон можете да спите толкова, колкото ви се иска. Почивайте си.

- Старайте се през есента и зимата да не носите дрехи в черно или пък в тъмносин цвят. Черният цвят поглъща светлината и предизвиква усещане за пустота. А то така или иначе е засилено през зимата.

- Изключете всички сурови и студени продукти от менюто си – салати, студена вода, сладкиши.

- Не се обвинявайте за желанието да си останете у дома. И колкото и странно да ви се струва, не планирайте почивки за Коледа и Нова година в топли страни. Това сериозно ще разстрои биоритмите ви. Постарайте се да следвате традициите, да организирате празника у дома в спокойна и умиротворяваща атмосфера. Избягвайте шумните места, твърде високата музика, физическото претоварване, или пък твърде активният секс. Не правете диети, детоксикация и се старайте да говорите по-малко. Така ще балансирате енергиите си.

- В същото време през есента и зимата можете да практикувате по-активна йога, която затопля тялото и го прави по-гъвкаво. Наблегнете на упражнения за гърба, корема и паласките. Тези занимания ще ви направят по-жизнени, по-весели, по-усмихнати в един мрачен, но толкова умиротворяващ сезон. Насладете му се, не го боледувайте.

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Стрелец
23 ноември – 21 декември